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Nunca es tarde para mejorar la salud cambiando su dieta

Nunca es tarde para mejorar la salud cambiando su dieta

Los profesionales de la salud que comenzaron a comer más alimentos saludables como granos enteros, frutas, verduras y pescado fueron capaces de reducir significativamente su riesgo de muerte en tan sólo 8 años, según Mercedes Sotos-Prieto, PhD, un investigadora del Departamento De Nutrición en la Universidad de Harvard en Cambridge, Massachusetts.

"Nuestro estudio indica que incluso modestas mejoras en la calidad de la dieta podría influir significativamente en el riesgo de mortalidad, y por el contrario, empeorar la calidad de la dieta puede aumentar el riesgo".

Otros estudios han demostrado una asociación entre la dieta y la mortalidad, y el 2015 Dietary Guidelines for American recomienda el Alternate Healthy Eating Index, el Alternate Mediterranean, y los enfoques dietéticos para detener la hipertensión (DASH). Del mismo modo, otro artículo firmado por Ella y col, publicado en el New England Journal of Medicine, lo confirma.

Aunque las tres dietas difieren en detalle, las tres enfatizan los grupos de alimentos que contribuyen a dietas saludables, tales como granos enteros, verduras, frutas y pescado o ácidos grasos omega-3.

 

 

Harrison Laird. Change in Diet Can Lower Mortality Risk - Medscape - Jul 12, 2017.

 

 

Association of Changes in Diet Quality with Total and Cause-Specific Mortality

Mercedes Sotos-Prieto, Ph.D., Shilpa N. Bhupathiraju, Ph.D., Josiemer Mattei, Ph.D., M.P.H., Teresa T. Fung, Sc.D., Yanping Li, Ph.D., An Pan, Ph.D., Walter C. Willett, M.D., Dr.P.H., Eric B. Rimm, Sc.D., and Frank B. Hu, M.D., Ph.D.

N Engl J Med 2017; 377:143-153July 13, 2017DOI: 10.1056/NEJMoa1613502

Background

Few studies have evaluated the relationship between changes in diet quality over time and the risk of death.

Methods

We used Cox proportional-hazards models to calculate adjusted hazard ratios for total and cause-specific mortality among 47,994 women in the Nurses’ Health Study and 25,745 men in the Health Professionals Follow-up Study from 1998 through 2010. Changes in diet quality over the preceding 12 years (1986–1998) were assessed with the use of the Alternate Healthy Eating Index–2010 score, the Alternate Mediterranean Diet score, and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet score.

Results

The pooled hazard ratios for all-cause mortality among participants who had the greatest improvement in diet quality (13 to 33% improvement), as compared with those who had a relatively stable diet quality (0 to 3% improvement), in the 12-year period were the following: 0.91 (95% confidence interval [CI], 0.85 to 0.97) according to changes in the Alternate Healthy Eating Index score, 0.84 (95 CI%, 0.78 to 0.91) according to changes in the Alternate Mediterranean Diet score, and 0.89 (95% CI, 0.84 to 0.95) according to changes in the DASH score. A 20-percentile increase in diet scores (indicating an improved quality of diet) was significantly associated with a reduction in total mortality of 8 to 17% with the use of the three diet indexes and a 7 to 15% reduction in the risk of death from cardiovascular disease with the use of the Alternate Healthy Eating Index and Alternate Mediterranean Diet. Among participants who maintained a high-quality diet over a 12-year period, the risk of death from any cause was significantly lower — by 14% (95% CI, 8 to 19) when assessed with the Alternate Healthy Eating Index score, 11% (95% CI, 5 to 18) when assessed with the Alternate Mediterranean Diet score, and 9% (95% CI, 2 to 15) when assessed with the DASH score — than the risk among participants with consistently low diet scores over time.

Conclusions

Improved diet quality over 12 years was consistently associated with a decreased risk of death. (Funded by the National Institutes of Health.)

 

 

 

 

 
 
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